In dit onderdeel wordt de casus Bondsbank Zuiderzee behandeld. Wij gaan de SWOT- analyse maken en tenslotte maken wij een schets van de toekomstige marketingbeleid. De SWOT- analyse en de marketingbeleid hebben betrekking op de Bondsbank Zuiderzee.

Toekomstige marketingbeleid
In deze sectie van de casus gaan wij kijken hoe de bank marketingtechnisch kan inspelen op de ontwikkelingen.
Product
De bondsbank biedt dezelfde producten als haar concurrenten. Dus op productniveau kan de bank zich niet onderscheiden. Dit betekent dat het onderscheidend vermogen moet komen vanuit de dienstverlening. De Bondsbank Zuiderzee kan zich onderscheiden door persoonlijke dienstverlening te verlenen door aandacht te hebben voor haar klanten, mee te denken, pro actief in te spelen op veranderingen in de situatie van de klant en door vragen en klachten van klanten optimaal te behandelen. Door dit te doen bouwt de bank een persoonlijke band met de klant. Hierdoor is de klant eerder bereid om klant te blijven bij de bank.
Prijs
De bank biedt momenteel prijzen die kunnen worden gerekend bij het middensegment. De bank doet er goed aan om deze prijzen aan te houden. Daarnaast moet de bank zich meer gaan focussen op de toegevoegde waarde. De bank moet klanten de toegevoegde waarde laten ervaren. Het is niet alleen ervaren maar ook laten zien wat de waarde voor haar of hem is. Alleen dan is de klant bereid om een hogere prijs te betalen.
Plaats
De Bondsbank Zuiderzee is een algemene bank die lokaal sterk verankerd is. Dit betekent dat de bank veel kennis heeft over de lokale markt. Met de kennis van de lokale markt kan de bank klanten optimaal bedienen. Dit omdat de bank de vragen van haar klanten begrijpt. Bondsbank Zuiderzee moet dit verder uitbouwen en haar lokale kracht versterken.
Promotie
De bank hanteert uitermate goede promotiekanalen. Om deze reden doet de bank goed aan, om deze promotiekanalen te blijven hanteren en nieuwe promotiekanalen te ontwikkelen. De huidige promotiekanalen zijn:
- Advertenties op landelijke radio en tv;
- Advertenties op lokaal niveau. Dit wordt gedaan door middel van plaatselijke bladen, email- en facebookcampagnes en directmail;
- Persoonlijke contactlegging door adviseurs. Hiermee wordt bedoeld dat klanten en potentiële klanten worden gebeld; en
- Advertenties in de Zuiderzeekrant en de bank gebruikt big data. Big data wordt gebruikt om potentiële klanten te selecteren en te benaderen.
Daarnaast kan de Bank gebruik maken van nieuwe promotiekanalen zoals sociale media. U kent denken aan Instagram en Snapchat. De bank gebruikt momenteel al Facebook. Deze manieren van promotie kosten vrijwel niets, en het bereik is heel groot. Dit is goed voor de imago van de bank. Momenteel heeft de bank een formele imago. Door gebruik van sociale media wordt de bank toegankelijker. Waardoor klanten eerder naar de Bondsbank willen komen.
Personeel
De bestaansrecht van een bank zijn mensen. Dit geldt ook voor het personeel. Goed opgeleid personeel zorgt dat de bank beter in staat is om klanten goed te helpen. Als de bank de huidige klantenbestand wil behouden en uitbouwen, moet de bank zorgen voor bijscholing van personeel. Door personeelsleden continue bij te scholen, krijgt de bank hoogwaardig personeel. Hierdoor is de bank beter in staat om klanten optimaal te bedienen. Denk aan persoonlijke benadering, pro actief mee denken met de klant en de klant financieel ontzorgen.
SWOT- Analyse
In de SWOT- analyse gaan wij de sterke en zwakke punten van Bondsbank Zuiderzee onderzoeken. Daarnaast kijken wij ook wat de kansen en bedreigingen zijn voor de bank. Hierbij kijken wij voornamelijk naar de belangrijkste punt in ieder segment. Met een segment wordt sterke, zwakte, kansen of bedreigingen bedoeld. Door telkens alleen de belangrijkste punt mee te nemen, blijft het overzichtelijk en duidelijk. Laten wij beginnen met de Sterke en zwakke punten:
Sterke punt
De Bondsbank Zuiderzee is algemene bank die regionaal georganiseerd is. Dit betekent dat de bank veel lokale kennis bezit, en snel kan inspelen op lokale trends.
Zwakke punt
De belangrijkste zwakke punt van de Bondsbank Zuiderzee is dat de interne systemen niet goed verbonden zijn met het internet. Als een klant belt of via internet contact opzoekt met de bank, dan kan de bank niet achterhalen onder welke categorie de klant valt. Hierdoor kan de bank niet efficiënt en effectief de klant van dienst zijn.
Kansen
De nieuwbouw project in de regio is een enorme kans voor Bondsbank Zuiderzee. De bank heeft een kans om haar omzet te verhogen. Maar liefst 70% van de nieuwbouw zijn koopwoningen. Hier ligt een kans op het gebied van hypothecaire financieringen.
Bedreigingen
In de huidige tijden is de druk op banken en financiële instellingen enorm toegenomen. De toegenomen druk heeft te maken met meer transparantie. Dit is een eis vanuit de klant en toezichthouders. De bank moet hier rekening mee houden omdat het extra kosten en administratieve uren vraagt.
kernprobleem
Door het niet optimaal verbonden interne systeem kan Bondsbank Zuiderzee niet efficiënt en effectief de klant helpen. Zo kan er verkeerde hulp worden aangeboden aan klanten (cliëntadvies, financieel advies, bedrijfsadvies en bedrijfsrelaties). Hierdoor moet de bank op een later moment, de gegeven hulp en advies terug draaien. Dit is niet goed voor de imago van de bank, zeker niet in een tijd waar de druk op transparantie hoog is. Klanten willen dat de bank transparanter is over haar dienstverlening en kosten. Hier moet de Bondsbank Zuiderzee zeker rekening mee houden.

Maak jouw eigen website met JouwWeb